Namaz hangi hallerde sonraya bırakılır?

Namaz hangi hallerde sonraya bırakılır?

Namaz hangi hallerde sonraya bırakılır?

  1. Hayati bir tehlike geçirmekte olan bir hasta ile meşgul olan kimse ve doğum esnasında ebe namazını sonraya bırakır. Hatta çocuk veya anne için en küçük bir tehlike söz konusu ise ebenin namazını sonraya bırakması va­cip olur. Doğum yapan annenin durumu da ebe gibidir. O da namazını mecburen sonraya bırakır.
  2. Kırda, yolda olan bir kimse hırsız, yol kesici, canavar, yangın ve sel gibi şeylerden korkarak namazını kılamazsa daha sonra kılmak üzere na­mazı o an için bırakabüir.

Cemaate sonradan yetişenlerin (mesbuk) yapması gereken şeyler nelerdir?

İmam birinci rekâtın rükûundan doğrulmadan cemaate yetişen kimse bütün rekâtlara yetişmiş sayılır. Namazı imamla beraber kılar, selam vere­rek tamamlar. Bu kimseye “müdrik-yetişmiş” denir.

Cemaate birinci rekâtın rükûunda bile yetişememiş olan kimse o rekâta yetişememiş, namazı imamla birlikte eksik kılmış olur. Bu kimseye de “mesbuk” denir.

Birinci rekâttan sonraki rekâtlarda imama uyan kimse eğer imam kıraati açıktan yapıyorsa “Sübhaneke”yi okumaz; fakat gizli okuyorsa “Sübhane- ke”yi okur. İmama rükûda yetişmek isteyen kimse tekbir aldıktan sonra “Sübhaneke”yi okumadan hemen rükûa eğilir. Ayrıca rükû için tekbir al­maz.

Sabah namazının ikinci rekâtında imama uyan kimse tekbir alıp bir şey okumadan susar. Rükû ve secde tekbirlerinden başka tahiyyatta sadece et- Tahiyyatü’yü okur, bekler. İmam sağa selam verdikten sonra sola selam ve­receği sırada “Allahü Ekber” diyerek yetişemediği rekâtları tamamlamak üzere ayağa kalkar.

Sabah namazında yetişemediği rekâtları tamamlamak üzere ayağa kal­kan kimse Sübhaneke, Eûzü-Besmele’den sonra Fatiha ve üave sure oku­duktan sonra rükû ve secdeyi yapar. Oturup et-Tahiyyatü, salli-bârik dua­larını okuyarak selam verir, namazı tamamlar.

Akşam namazının ikinci rekâtında cemaate yetişen kimse de kılamadığı ilk rekâtı aynen bu şekilde kılar.

Sabah namazının ikinci rekâtının rükûundan sonra imama uyan kimse yetişemediği rekâtları kılmak için ayağa kalktığında namazın tamamını tek başına kılıyormuş gibi iftitah tekbiri almadan yeniden kılar.

Akşam namazının son rekâtında cemaate yetişen kimse Sübhaneke’yi okur, imamla birlikte o rekâtı kılıp oturur. Namaz bitince kalkar, Eûzü-Bes­mele’den sonra Fatiha ve bir sure okuyarak rükû ve secdeyi yapar, oturur. Sadece et-Tahiyyatü’yü okur, Allahü Ekber diyerek ayağa kalkar. Yalnız Besmele ile Fatiha ve bir sure okuyarak rükû ve secdeyi yapar, oturur, et- Tahiyyatü, salâvat ve duaları okuyarak selamla namazı tamamlar. Bu du­rumda üç kere teşehhüt yapmış olur. Bununla beraber ikinci teşehhüdü unutarak yapmayacak olsa sehiv secdesi gerekmez. Çünkü bu, bir yerde bi­rinci rekât mesabesindedir.

Dört rekâtlı namazın dördüncü rekâtında imama yetişen bir kimse imam selam verdikten sonra ayağa kalkar. Sübhaneke, Eûzü-Besmele, Fati­ha ve bir sure okuyarak bir rekât kılıp oturur, et-Tahiyyatü’yü okuyup tek­rar kalkar. Besmele, Fatiha ve bir sure okuyarak rükû ve secdeyi yapıp

ayağa kalkar. Besmele ve sadece Fatiha okuyarak üçüncü rekâtı da kılar, rükû ve secdeden sonra oturur et-Tahiyyatü ve diğer duaları okuyarak se­lam verir, namazı tamamlar.

Dört rekâtlı namazın üçüncü rekâtında imama uyan kimse imamla be­raber teşehhüde oturur, et-Tahiyyatü’yü okur, selam verilip namaz bittik­ten sonra yetişemediği rekâtları kılmak üzere ayağa kalkar. Sübhaneke, Eûzü-Besmele, Fatiha ve bir sure okuyarak rükû ve secdeyi yapar, tekrar kalkar. Besmele çekerek Fatiha ve bir sure okuyup rükû ve secdeden sonra oturur, et-Tahiyyatü, salâvat ve duaları okuyarak selam verir.

Dört rekâtlı namazın ikinci rekâtında imama uyan kimse üç rekâtı cema­atle birlikte kılmış sayılır. Teşehhüdden sonra ayağa kalkar. Sübhaneke, Eûzü-Besmele, Fatiha ve bir sure okuyarak rükû ve secde yapar, oturur, et- Tahiyyatü, salâvat ve duaları okuyarak selam verir, namazı bitirir.

Görüldüğü gibi yetişilemeyen rekâtlar kılınırken önce Fatiha ve zamm-ı sure ile birlikte kıraati olan rekâtlar kılmıyor, ondan sonra sadece Fatiha okunan rekâtlara devam ediliyor.

Namaza ilk rekâtta yetişemeyen kimsenin imam selam vermeden önce kalkması uygun olmaz. Ancak vaktin çıkması veya önünden cemaatin geç­mesi gibi bir durum varsa selam vermeden önce kalkabilir. Fakat bu halde de imamın et-Tahiyyatü’yü okumuş olması gerekir. Hangi halde olursa ol­sun cemaate sonradan yetişen kişi, imam et-Tahiyyatü’yü okumadan ayağa kalkamaz.

Mesbuk, kılamadığı rekâtları tamamlamak için ayağa kalktığında yeni­den niyet edip iftitah tekbiri alacak olsa namazı bozulmuş olur. Böyle bir şey yapan kimse o namazı tek başına yeniden kılar.

İmam rükûdan doğrulduktan sonra cemaate katılmak isteyen kimse tekbir alır, Sübhaneke okumadan imama uyar. Çünkü gerek secdede, ge­rekse oturuşlarda imama uymak, cemaatle birlikte bulunmanın fazileti ba­kımından yapılır. İmamın secdeden ve tahiyyattan kalkmasını beklemek bu fazileti kaçırmak olur.

Cemaate sonradan yetişen kimse (mesbuk) Kurban Bayramı arefesinde ve devamı üç günde Teşrik Tekbirlerini imamla beraber getirir, ondan son­ra ayağa kalkıp kılamadığı rekâtları tamamlar.

Cemaate yetişemeyip de kılamadığı rekâtları tamamlamak üzere na­mazda olan bir kimseye başka birisinin cemaat olarak uyması caiz değildir. Mesbuk bu hususta cemaate tâbi sayılır.

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • ÇOK OKUNAN
  • YENİ
  • YORUM