İmam olmanın şartları nelerdir?

İmam olmanın şartları nelerdir?

  • İmam olmanın şartları nelerdir?
  1. İmam olacak şahıs inancı düzgün bir Müslüman olmalıdır. Ehl-i Sünnet itikadınca küfre sebep olan haller imam olacak kişide bulunma­malıdır. Mesela kabir azabını, hafaza meleklerini, şefaati, miracı, Hz. Ebu Bekir’in halifeliğini inkâr edip reddeden, Hz. Ebu Bekir ve Ömer’e dil uzatan kişilerin imamlığı sahih olmaz, böyle kimselerin arkasında namaz kılınmaz.

Ehl-i Sünnet itikadına sahip olduğu halde açıkça günah işleyen günah­kârın, dinî yaşayışında lakayt olan kişinin ve bid’at sayılan hareketlerde bulunan insanın imamlığı caizse de tahrimen mekruhtur. İmam-ı Muham- med’e göre böyle kimselerin arkasmda namaz kılınmaz.

  1. Akıllı olmak: İmam olacak insanın aklı başında, şuuru yerinde olma­lıdır. Akıl hastasının, bunamış kimsenin imamlığı sahih olmaz. Ancak üze­rinde belli aralıklarla hastalık hali görülen kişi aklı başmda olduğu zaman­larda imamlık yapabilir, namaz kıldırabilir.
  2. Erginlik çağma ermiş olması: İmamlığa geçecek kimsenin çocuk ol­maması gerekir. Çünkü çocuğun üzerine namaz farz olmadığmdan kıldığı namaz nafiledir. Cemaatin namazı ise farzdır. Farz kılan nafile kılana uy­maz. Fakat bulûğ çağma ermemiş çocukların birbirlerine imam olması ca­izdir.
  3. İmamın erkek olması: Kadın erkeğe imam olamaz. Erkek veya kadın olduğu belli olmayan hünsaların imamlığı da caiz değildir. Fakat mekruh olmakla birlikte kadının kadınlara imam olması caizdir, namazları sahih olur. Bu durumda imam olan kadın diğerlerinin önüne geçmez, aynı hiza­da aralarında durur.
  4. Namaz sahih olacak miktarda Kur’an-ı Kerim’den ezberlemiş olmak: Bu miktarın en azı, namazın farzlarından kıraat bahsinde geçtiği gibi kısa da olsa üç ayet veya aynı ölçüde bir uzun ayet okuyabilmektir. Kur’an’dan bu miktarı bile okuyamayan kimse ümmi sayılır. Bunun da imamlığı caiz olmaz. Dilsizin arkasında da namaz kılınmaz. Ancak ümminin ümmiye, dilsizin dilsize imamlığı sahihtir.
    1. Özür sahibi olmamak: İmam olacak zatın “özür sahibi” bölümünde sayılan özürlerden salim olması gerekir. Yani devamlı şekilde burnu kana­yan, idrarını tutamayan, yarasından akıntı gelen kimsenin diğer sağlam kimselere imamlığı sahih olmaz. Ancak özürleri ortak olan kimselerin bir­birlerine imamlığı caizdir.

    Dildeki pelteklik de imamate engel olan bir özürdür. “fe” ve  “te”

    harfini tekrarlamak gibi kekemelik;  “sin”i  “se”,  “ra”yı “gaym”

    gibi söylemek gibi pelteklik imamlığa engeldir.

    Böyle bir özrü olan kimseler ancak kendileri gibi olanların imamı olabi­lirler.

    Daha ehil birisi varken, babası belli olmayan kimsenin, tüyü bitmemiş delikanlının, cahil kişilerin imamlığı mekruhtur. Âmâ olan bir insanın imam olması mekruh değildir. Ancak ondan daha ehil birisi bulunursa âmânın namaz kıldırması tenzihi olarak mekruhtur. Çünkü âmâ kişi temiz­liğe dikkat edemez.

Sosyal Medyada Paylaşın:
Önceki Yazı
Sonraki Yazı

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • ÇOK OKUNAN
  • YENİ
  • YORUM